Image
Image
Image
Image

POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA. - 11. Bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – zagrożenia w czasach epidemii

Spis treści

11. Bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – zagrożenia w czasach epidemii

A. Bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli w pracy online

Warto, aby wychowawcy i pedagodzy zwrócili także uwagę na aspekty bezpieczeństwa w pracy online uczniów.
We wskazaniach UNIEF dla właściwego przebiegu nauczania zdalnego czytamy ( zalecenie 5)
W sytuacji codziennego korzystania ze zdalnej formy komunikacji niezwykle istotnym jest, aby zagwarantować wszystkim uczestnikom procesu dydaktycznego jak najwyższe standardy
bezpieczeństwa. Oznacza to: zapewnienie odpowiednio zabezpieczonego sprzętu, przekazanie wiedzy na temat niebezpieczeństw, z którymi można się spotkać w sieci, uczulenie na próby wyłudzenia danych osobowych, przekazanie wiedzy, jak reagować w przypadku wykrycia zagrożeń czy gdzie zwrócić się po pomoc oraz omówienie zasad „net-etykiety”.
Wsparciem dla nauczycieli może być poradnik Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online.
Poradnik wychodzi naprzeciw palącej potrzebie nauczycieli bezpiecznego prowadzenia lekcji online oraz zapobiegania negatywnym zjawiskom i zachowaniom oraz interweniowania w przypadku ich pojawienia się w trakcie lekcji online , takich jak cyberprzemoc wobec uczniów i nauczycieli czy naruszenia praw i norm społecznych, zakłócanie prowadzenia zajęć.

Poradnik zawiera praktyczne wskazówki dla nauczycieli : 

- Jak wprowadzić ( po ustaleniu z uczniami) zasady bezpiecznego prowadzenia lekcji online?
- Z jakich bezpiecznych platform i narzędzi do prowadzenia lekcji online skorzystać?
- Jak zapobiec możliwym (i realnie występującym ) zachowaniom, zagrażających bezpieczeństwu pracy nauczycieli i uczniów (różne przejawy przemocy rówieśniczej online, cyberprzemocy wobec nauczycieli, publikowanie niedozwolonych treści( patotreści) innych niedozwolonych lub negatywnych zachowań ?

B. Problemy i zagrożenia, ryzykowne zachowania uczniów
Czas epidemii, izolacji społecznej uczniów i zdalnego nauczania może także niestety sprzyjać zachowaniom ryzykownym uczniów, zagrażających ich zdrowiu fizycznemu i psychicznemu, tworząc lub pogłębiając istniejące problemy.

Należy zwrócić uwagę na następujące niekorzystne zjawiska i przeciwdziałać im :

• Zwiększenie ilości czasu spędzanego przez uczniów przy ekranach (laptopy, komputery, Internet, smartfony, telewizja ) i negatywne konsekwencje tego dla zdrowia uczniów
• Zwiększony kontakt z komputerem i Internetem zwiększa ryzyko kontaktu ze szkodliwymi i/lub uzależniającymi treściami, pornografia, przemoc, „pototreści”, wulgaryzmy)*
• Nadużywanie czy problemowe używanie przez uczniów gier komputerowych
• Nadmierne używanie portali społecznościowych
• Narażenie na „hejt’ i cyberprzemoc w Inernecie, także w czasie lekcji zdalnych – patrz jak sobie z tym radzić - Poradnik Jak prowadzić bezpiecznie lekcje online
• Niekonstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami i trudnościami – nadużywanie leków, alkohol, nikotyna, używanie substancji psychoaktywnych
• Wzrost przemocy w domu, w rodzinach dysfunkcjonalnych, problemowych
• Ryzyko zachowań agresywnych wobec osób chorych – stygmatyzacja, wykluczanie
• Nasilenie problemów psychicznych jako konsekwencje długotrwałego bądź silnego stresu i traumatycznych wydarzeń, depresja, ryzyko zachowa autoagresywnych
• Osłabienie relacji lub zerwanie więzi społecznych (samotność, konflikty)
• Brak udziału uczniów w nauce zdalnej – wypadnięcie z sytemu edukacji
• Pogłębienie się nierówności w dostępie do edukacji
• Pogorszenie się dostępu do opieki medycznej i psychologicznej i w efekcie pogorszenie stanu zdrowia uczniów* Warto zwrócić uwagę na kampanię społeczną- #ZglosTo – Rzecznika Praw Obywatelskich i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę przeciwko szkodliwym treściom w Internecie

Warte polecenia są także najnowsze publikacje ORE :

1. Poradnik dla nauczycieli. Rola pracowników oświaty w promocji zdrowia psychicznego i w zapobieganiu zachowaniom autodestrukcyjnym u młodzieży
2. Poradnik dla rodziców. Rola rodziców i osób bliskich w promocji zdrowia psychicznego i w zapobieganiu zachowaniom autodestrukcyjnym u młodzieży
3. Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie i reagowanie

Stowarzyszenie "Knieja"

deklaracja

feedback
Image
feedback

Platfoma MOODLE

Image

Dziennik elektroniczny VULCAN

Image
feedback

Jubileusz 50-lecia Zespołu Szkół Leśnych w Zagnańsku

ZSL Zagnańsk "Okiem ucznia"

100 dni do matury Technikum Leśne Zagnańsk hotel grafit trailer teledysk

Rykowisko 2016 Zagnańsk.

Rykowisko 2017 ZSL Zagnańsk

Rykowisko 2018 ZSL Zagnańsk

Rykowisko 2019 ZSL Zagnańsk

Noc bibliotek 2021

XII EDYCJA MAŁOPOLSKIEGO KONKURSU SYGNALISTKI MYŚLIWSKIEJ „O RÓG ZBRAMIRA”.