Image
Image
Image
Image

Inne oblicze narkomanii

 

Konspekt Zajęć Wychowawczych                                                      Internat Zespołu Szkół Leśnych w Zagnańsku

Zajęcia mają za zadanie pokazanie innej strony narkomanii. Nie ma to być praca nad indywidualnym przypadkiem osoby bezdomnej bądź też już uzależnionej od środków psychoaktywnych, ale zrozumienie narkomanii jako zjawiska społecznego, jako szeregu związków przyczynowo skutkowych, kształtujących zachowanie i reakcje człowieka. Przebieg zajęć jest tylko zarysem, ponieważ zajęcia kierowane są do młodzieży klas ponadgimnazjalnych posiadających ogólną wiedzę na temat narkomanii. To w trakcie zajęć korygujemy i uzupełniamy ich wiedzę w zależności od potrzeb. Wykorzystanie do zajęć filmu dokumentalnego pomoże młodzieży w wizualizacji problemu co wpłynie na lepsze zrozumienie i przyswojenie treści.

Czas realizacji: 60 minut

Cele ogólne:

  • Uzupełnienie podstawowych informacji o narkomanii.
  • Rozwijanie świadomości niebezpieczeństw uzależnienia.
  • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje życie i zdrowie.

Cele szczegółowe:

Uczeń :

  • Zna  mechanizmy prowadzące do sięgnięcia po narkotyki
  • Zapamiętał konsekwencje zażywania środków psychoaktywnych.
  • Potrafi przedstawić wpływ środków psychoaktywnych na życie społeczne.

Metody nauczania:

1) metody podające

  • Wykład informacyjny

2) metody problemowe

Aktywizujące

  • Metoda przypadków
  • Metoda sytuacyjna

3)    metody waloryzacyjne

  • Film – Dzieci z Leningradzkiego ,reżyseria: Hanna Polak, Andrzej Celiński

Środki dydaktyczne:

  • słuchowo-wzrokowe, (film 35 minut)

Formy nauczania:

  • praca z grupą
  • uwzględnienie indywidualnych wypowiedzi

 

Przebieg zajęć:

Wprowadzenie

Zadajemy grupie proste pytania, mające na celu opisanie stereotypu narkomana, osób sięgających po środki odurzające np.: Kto może zostać narkomanem? (opis statusu społecznego, wieku, wykształcenia). Następnie przechodzimy w rozmowie do zjawisk kształtujących takie zachowanie czyli zadajemy pytanie np.: Co ma wpływ na człowieka i jego zachowania? ( rodzina, środowisko lokalne, wieś, miasto). Zachęcamy aby podczas oglądania filmu zwracali uwagę na wyraz twarzy dzieci, na emocje jakie wyrażają wypowiadając się o sobie oraz o swoich marzeniach. Włączamy film.

Analiza  

W analizie bardzo istotne są emocje młodzieży ich wypowiedzi, dlatego zadajemy pytanie umożliwiające ich wyrażenie np.: co było dla nich najbardziej szokujące w filmie?, czego dowiadujemy się o dzieciach ?, co sprawiło że znalazły się w takiej sytuacji? o czym marzą ? Omawiamy konsekwencje zażywania środków odurzających, psychoaktywnych. Do czego doprowadza zażywanie takich substancji. Jak reaguje otoczenie na osoby będące pod wpływem środków psychoaktywnych.

Podsumowanie

Całość podsumowujemy wspólnym wnioskiem. Narkomania - choroba duszy i emocji, nie ma grupy wiekowej, społecznej podziału między miastem czy wsią wolnej od narkomanii. Problem tak naprawdę wynika z  braku zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka: miłości, akceptacji, poczucia bezpieczeństwa. Należy zwrócić młodzieży  uwagę na to, że do grupy najbardziej narażonych na sięgnięcie po narkotyk należą te osoby, które cechuje brak pewności siebie oraz brak takich umiejętności, jak asertywność, konstruktywne radzenie sobie z sytuacjami trudnymi, rozwiązywanie konfliktów, kreatywne spędzanie wolnego czasu.

Grażyna Baran

Stowarzyszenie "Knieja"

deklaracja

feedback
Image
feedback

Platfoma MOODLE

Image

Dziennik elektroniczny VULCAN

Image
feedback

Jubileusz 50-lecia Zespołu Szkół Leśnych w Zagnańsku

ZSL Zagnańsk "Okiem ucznia"

100 dni do matury Technikum Leśne Zagnańsk hotel grafit trailer teledysk

Rykowisko 2016 Zagnańsk.

Rykowisko 2017 ZSL Zagnańsk

Rykowisko 2018 ZSL Zagnańsk

Rykowisko 2019 ZSL Zagnańsk

Noc bibliotek 2021

XII EDYCJA MAŁOPOLSKIEGO KONKURSU SYGNALISTKI MYŚLIWSKIEJ „O RÓG ZBRAMIRA”.