Artykuły
Inne oblicze narkomanii
Zajęcia mają za zadanie pokazanie innej strony narkomanii. Nie ma to być praca nad indywidualnym przypadkiem osoby bezdomnej bądź też już uzależnionej od środków psychoaktywnych, ale zrozumienie narkomanii jako zjawiska społecznego, jako szeregu związków przyczynowo skutkowych, kształtujących zachowanie i reakcje człowieka. Przebieg zajęć jest tylko zarysem, ponieważ zajęcia kierowane są do młodzieży klas ponadgimnazjalnych posiadających ogólną wiedzę na temat narkomanii. To w trakcie zajęć korygujemy i uzupełniamy ich wiedzę w zależności od potrzeb. Wykorzystanie do zajęć filmu dokumentalnego pomoże młodzieży w wizualizacji problemu co wpłynie na lepsze zrozumienie i przyswojenie treści.
Czas realizacji: 60 minut
Cele ogólne:
- Uzupełnienie podstawowych informacji o narkomanii.
- Rozwijanie świadomości niebezpieczeństw uzależnienia.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje życie i zdrowie.
Cele szczegółowe:
Uczeń :
- Zna mechanizmy prowadzące do sięgnięcia po narkotyki
- Zapamiętał konsekwencje zażywania środków psychoaktywnych.
- Potrafi przedstawić wpływ środków psychoaktywnych na życie społeczne.
Metody nauczania:
1) metody podające
- Wykład informacyjny
2) metody problemowe
Aktywizujące
- Metoda przypadków
- Metoda sytuacyjna
3) metody waloryzacyjne
- Film – Dzieci z Leningradzkiego ,reżyseria: Hanna Polak, Andrzej Celiński
Środki dydaktyczne:
- słuchowo-wzrokowe, (film 35 minut)
Formy nauczania:
- praca z grupą
- uwzględnienie indywidualnych wypowiedzi
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie
Zadajemy grupie proste pytania, mające na celu opisanie stereotypu narkomana, osób sięgających po środki odurzające np.: Kto może zostać narkomanem? (opis statusu społecznego, wieku, wykształcenia). Następnie przechodzimy w rozmowie do zjawisk kształtujących takie zachowanie czyli zadajemy pytanie np.: Co ma wpływ na człowieka i jego zachowania? ( rodzina, środowisko lokalne, wieś, miasto). Zachęcamy aby podczas oglądania filmu zwracali uwagę na wyraz twarzy dzieci, na emocje jakie wyrażają wypowiadając się o sobie oraz o swoich marzeniach. Włączamy film.
Analiza
W analizie bardzo istotne są emocje młodzieży ich wypowiedzi, dlatego zadajemy pytanie umożliwiające ich wyrażenie np.: co było dla nich najbardziej szokujące w filmie?, czego dowiadujemy się o dzieciach ?, co sprawiło że znalazły się w takiej sytuacji? o czym marzą ? Omawiamy konsekwencje zażywania środków odurzających, psychoaktywnych. Do czego doprowadza zażywanie takich substancji. Jak reaguje otoczenie na osoby będące pod wpływem środków psychoaktywnych.
Podsumowanie
Całość podsumowujemy wspólnym wnioskiem. Narkomania - choroba duszy i emocji, nie ma grupy wiekowej, społecznej podziału między miastem czy wsią wolnej od narkomanii. Problem tak naprawdę wynika z braku zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka: miłości, akceptacji, poczucia bezpieczeństwa. Należy zwrócić młodzieży uwagę na to, że do grupy najbardziej narażonych na sięgnięcie po narkotyk należą te osoby, które cechuje brak pewności siebie oraz brak takich umiejętności, jak asertywność, konstruktywne radzenie sobie z sytuacjami trudnymi, rozwiązywanie konfliktów, kreatywne spędzanie wolnego czasu.
Grażyna Baran