Artykuły
Sukces Technikum Leśnego w Zagnańsku w badaniach EWD
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na stronie matura.ewd.edu.pl wskaźniki egzaminacyjne wyliczone oddzielnie dla liceów i techników na podstawie wyników egzaminu maturalnego w 2010 r. z języka polskiego i matematyki.
Wskaźniki EWD dla naszego Technikum Leśnego z języka polskiego są bardzo dobre, szkoła znalazła się wśród szkół sukcesu, z dumą cytujemy fragment artykułu opublikowanego w „Echu Dnia” z 01.03 2011:
„POLONISTYCZNE TECHNIKA”
Czas pochwalić inne szkoły. W koszyku „szkół sukcesu” zaskakuje trochę, ale i cieszy obecność kilku techników. W końcu to szkoły mające uczyć przedmiotów ścisłych. – Są dowodem na to, że praca polonistów czy historyków jest tam bardzo dobra. A słowo technik niekoniecznie oznacza człowieka opornego na lektury – mówi Andrzej Sygut.
W tej grupie mamy aż cztery kieleckie technika i Zespół Szkół Leśnych w Zagnańsku („perełka” EWD wśród szkół powiatu kieleckiego). (…) To dowód na to, że tam poloniści wykonują dużą pracę w przygotowaniu do matury”.
Co to jest EWD?
Opublikowane ewaluacyjne wskaźniki egzaminacyjne opisują efektywność nauczania, czyli wykorzystanie przez szkołę zasobów „na wejściu”. Badany jest przyrost wiedzy uczniów w danej szkole na podstawie wyników egzaminów po gimnazjum oraz wyników egzaminu maturalnego.
Wskaźniki efektywności nauczania wyznacza się za pomocą metody edukacyjnej wartości dodanej - EWD. Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających oszacować wkład szkoły w końcowe wyniki egzaminacyjne. Wkład ten nazywamy właśnie edukacyjną wartością dodaną. EWD jest egzaminacyjnym wskaźnikiem efektywności nauczania w danej szkole.
Analizując wyniki można wskazać kilka grup szkół:
„Pierwsza to szkoła sukcesu. Przychodzą do niej uczniowie z wysokimi wynikami po gimnazjum. Na maturze wynik jest równie wysoki. To oznacza, że szkoła nie marnuje możliwości uczniów i uczy skutecznie.
Następna to szkoła wspierająca. To szkoła, do której przychodzą uczniowie ze słabymi wynikami. Na maturze osiągają wyniki niższe od średniej, ale, gdyby nie ogromna praca nauczycieli, wynik byłby dużo gorszy. Dlatego ich EWD jest dodatnie.
Szkoła neutralna jest szkołą statystycznie przeciętną. Wynik matury jest podobny do wyniku uzyskanego na egzaminie gimnazjalnym.
Szkoła niewykorzystanych możliwości. Przychodzą do niej uczniowie z wysokimi wynikami egzaminu gimnazjalnego, ale wynik matury jest poniżej ich możliwości. Takie szkoły nie potrafią wykorzystać potencjału uczniów.
Szkoła wymagająca pomocy. Przychodzą do niej uczniowie ze słabymi wynikami, a na koniec liceum osiągają wyniki jeszcze gorsze”.
(„Echo Dnia” 01.03.2011).