Artykuły
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA. - 3. Uczniowie wymagający szczególnego wsparcia i opieki.
Spis treści
3. Uczniowie wymagający szczególnego wsparcia i opieki.
Szczególnego wsparcia wymagają dzieci i młodzież, gdyż :
Dzieci i młodzież mają słabiej rozwinięte mechanizmy przepracowania sytuacji kryzysowej i należą do grup szczególnie zagrożonych kryzysem. Widzieliśmy to już przed pandemią– samouszkodzenia, myśli samobójcze, objawy depresyjne i lękowe u małoletnich od lat przypominają falę tsunami (T.Bilicki)
Szczególną opieką i wsparciem należy objąć uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji emocjonalnej i rodzinnej. Do grupy tej należą m.inn .:
• uczniowie przygnębieni, znajdujący się w złym stanie psychicznym
• doświadczający jednocześnie dwóch (lub więcej) kryzysów, epidemicznego, rodzinnego, osobistego
• uczniowie mający trudne relacje czy problemy rodzinne, większość swoich potrzeb zaspakajają oni poza rodziną głównie w relacjach rówieśniczych. Odcięcie od relacji rówieśniczych skazuje ich na konfrontację z rodziną , co może , na skutek sprzężenia zwrotnego, pogłębiać ich frustrację
• uczniowie zwykle wymagającymi większego wsparcia w realizacji swoich potrzeb edukacyjnych, często opisywanych jako specjalne (SPE), nie ich potrzeby są specjalne, tylko oni wymagają szczególnego namysłu nauczyciela, znalezienia odpowiedniej drogi ich realizacji.
• uczniowie mający problemy z dostępnością do technologii cyfrowej
• uczniowie z problemami sprzętowymi, kompetencyjnymi, motywacyjnymi, sytuacyjnymi
• uczniowie nie nawiązujący kontaktów z nauczycielami ( wyjaśnienie co się z nimi dzieje?)