Artykuły
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA. - 5. Zadania i formy pomocy szkolnego psychologa i pedagoga w czasie epidemii.
Spis treści
5. Zadania i formy pomocy szkolnego psychologa i pedagoga w czasie epidemii.
Biorąc pod uwagę trudną emocjonalnie sytuację uczniów (ale także nauczycieli i rodziców), ważną rolę do spełnienia w czasie epidemii mogą odegrać specjaliści szkolni, pedagodzy, psycholodzy.
Pedagogom i psychologom szkolnym można przypisać następujące zadania :
• Przygotowanie propozycji scenariuszy lekcji wychowawczych dopasowanych do zdalnej formy nauczania i prowadzenia zajęć tak by uwzględniały szczególne okoliczności w jakich się znaleźliśmy
• Stałe dyżury w określonych porach dnia ( dostępny kontakt mailowy, telefoniczny, wideokonferencje, itp.)
• Wchodzenie w aktywny kontakt z uczniami, zwłaszcza z tymi wymagającymi szczególnego wsparcia i opieki
• Pomoc uczniom w problemach wynikających z trudności w (samodzielnym) uczeniu się
• Udzielanie porad , konsultacji w sytuacjach kryzysowych ( interwencja kryzysowa)
• Prowadzenie grup wsparcia
• Prowadzenie zajęć i konsultacji dla uczniów ( np. kończących szkołę podstawową i maturzystów) w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych w sytuacji niepewności
• Zwrócenie uwagi na szczególną sytuację.
...konieczne wydaje się skoncentrowanie pracy dydaktycznej na przygotowaniu do egzaminów, jako że jest to teraz jednym z głównych przedmiotów troski uczniów i ich rodziców. Zasadne wydaje się więc skupienie na powtórkach materiału, w czym pomóc mogą również testy opracowywane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Z myślą o uczniach tych klas warto przewidzieć dodatkowe konsultacje z nauczycielami przedmiotów egzaminacyjnych, jednocześnie ograniczając intensywność nauki w ramach pozostałych przedmiotów.
• Opracowanie materiałów i wskazówek dla wychowawców, rodziców, młodzieży służących zachowaniu higieny psychicznej i adaptacji do nowych trudnych warunków
• Konsultacje dla nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
• Wsparcie psychiczne dla nauczycieli w trudnych i stresujących dla nich sytuacjach ( przeciążenie, stres, napięcia w relacjach z rodzicami, problemy z technologią, obowiązki domowe, braki kompetencyjne, itp. ) – profilaktyka wypalenia zawodowego
• Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i związanych z nauką dzieci.