Artykuły
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA. - 7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem.
Spis treści
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem
Praca każdego nauczyciela, także nauczyciela przedmiotu nie będącego wychowawcą ma w sobie istotny współczynnik wychowawczy, zawsze wiąże się z pracą psychologiczną (w szerokim rozumieniu tego terminu), a w warunkach trudnych aspekt wsparcia jest szczególnie istotny.
Dlatego dla nauczycieli prowadzących lekcje online ważna dewiza brzmi :
Szanuj stany emocjonalne ludzi w sytuacjach kryzysowych (https://blog.ceo.org.pl/)
D. Sterna pisze, powołując się na poradnik D. Hunta i J.Rewe Prowadzenie zajęć zdalnie:
W nauczaniu zdalnym koniecznie musimy wziąć pod uwagę stresową sytuację uczniów. Nie wiemy, co dzieje się w domu ucznia, z jakimi problemami on się zmaga. Izolacja może wprowadzić do domu przemoc, pogarszająca się sytuacja materialna może powodować nawet głód, a choroba w rodzinie może owocować paniką. Przerażonego i zestresowanego ucznia niczego nie nauczymy.
Nawet jeżeli nie czujesz się na siłach poradzić sobie z gwałtownymi emocjami, możesz:
- stworzyć przestrzeń, w której ludzie będą mogli powiedzieć o swoich emocjach
- stworzyć zwyczaj sprawdzania, co u kogo słychać
- być wzorem łagodności i cierpliwości
I dalej podaje kilka konkretnych sposobów pozwalających odreagować stres i wrócić do równowagi:
- na początek – impreza taneczna (puść muzykę i niech wszyscy tańczą!)
- trening rozciągania się na krześle
- rozpoczęcie sesji muzyką
- poproszenie wszystkich, żeby określili, jak im idzie w skali od 1 do 10
- otwarcie spotkania krótką medytacją
- nie przeładowanie programu — lepiej skończyć 10 minut wcześniej!
- zaproponowanie rundy – jedna rzecz, którą robisz, żeby poczuć się lepiej
Wskazówkami dla nauczycieli opracowali także pracownicy Poradni dla Młodzieży. Przygotowali oni prezentację Jak uczyć skuteczniej, w której zawarli pomysły dotyczące nauczania i wychowania w sposób wspierający i angażujący uczniów w czasie epidemii (www.pppdm.elodz.edu.pl).
Oto kilka wybranych propozycji dla nauczycieli z prezentacji Jak uczyć skuteczniej :
- Zapytajcie uczniów o motywację do nauki, gotowość i warunki do pracy, organizację dnia, sposoby relaksowania się, itp.
- Okazujcie uczniom zrozumienie i zaproście ich do współpracy. Wsłuchujcie się w ich propozycje, jak poprawić obecnie wzajemny kontakt. Może Was zaskoczyć ich kreatywność, tylko dajcie im trochę czasu.
- Stale analizujcie zatem czy propozycje dla uczniów nie są nadmiarowe i obciążające ich zbyt dużą ilością pracy. Starajcie się zdecydowanie bardziej kłaść obecnie nacisk na dawanie młodzieży poczucia bezpieczeństwa, wspólnoty i nadziei. Zwłaszcza zadbajmy o maturzystów, którzy przeżywają stres i niepewność związaną z terminem egzaminu!