Artykuły
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA. - 10 zadań doradcy zawodowego dzisiaj, w czasach pandemii ( i nie tylko)
Spis treści
10 zadań doradcy zawodowego dzisiaj, w czasach pandemii ( i nie tylko).
Doradco zawodowy !
1. Pomagaj uczniom w odzyskaniu kontroli i poczucia ( względnego ) bezpieczeństwa.
2. Wspieraj uczniów w odkrywaniu właściwego kierunku rozwoju, a może nowego celu życiowego (czego sytuacja pandemii uczy ich na temat świata, nauki, własnych wartości ).
3. Wspieraj i pomagaj w wydobyciu predyspozycji ( w tej nietypowej sytuacji można odkryć zasoby i możliwości czasami nie widoczne na co dzień ) Zachęcaj do poznawanie siebie- uczenie się siebie- rozwijanie siebie ( kontekst pandemii i samodzielnej nauki zdalnej stwarza niezwykłe warunki do poznawania swoich reakcji, możliwości fizycznych , emocjonalnych, umysłowych, umiejętności, radzenia sobie, uczenia się odpowiedzialności za swoje życie, weryfikacji i rozwijania swojego systemu wartości).
4. Pomóż w odkrywaniu i rozwijaniu kompetencji i cech, które są niezbędne aby dobrze radzić sobie dzisiaj w dobie kryzysu, pandemii i samodzielnej nauki , ale będą także potrzebne w dalszej nauce i karierze zawodowej (elastyczność, adaptacyjne reagowanie na zmiany, refleksyjność, umiejętność nadawania znaczeń, radzenie sobie ze stresem i niepewnością, rozwijanie kompetencji cyfrowych, wytrwałość i odporność, kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów, zarządzania swoją nauką i informacjami, troska o zdrowie, itp.).
5. Wspieraj w określaniu krótko- i średnioterminowych celów ( ucz planowania, organizacji pracy własnej, pokazuj powiązania celów krótkoterminowych z odległymi ).
6. Pomagaj w akceptacji podejmowanych decyzji, nawet jeśli okazują się nietrafione; wskazuj sens takich wyborów( ucz, że nie ma decyzji idealnych są tylko najlepsze w danych okolicznościach, ucz otwartego planowania, tego, że dzisiejsze plany mogą być korygowane w przyszłości, pokazuj, że każdy wybór czegoś nas uczy, pozwala wyciągnąć wnioski na przyszłość, sprawia, że stajemy się mądrzejsi ).
7. Zachęcaj uczniów do samodzielności i odkrywania nieznanego, podejmowania rozsądnego ryzyka, pomóż nastolatkom w radzeniu sobie z nieoczekiwanymi wydarzeniami i stresem.
8. Pomagaj w odkrywaniu nowych możliwości i szans ( możliwości pracy zdalnej, zawody „wirusoodporne”, branże i zawody potrzebne dziś i jutro, samodzielne dokształcanie się).
9. Aktualizuj i udostępniaj informacje edukacyjne i zawodowe ( rynek edukacyjny, zasady rekrutacji na studia, zmiany na rynku pracy, zawody i kompetencje przyszłości ).
10. Skłaniaj do refleksji na temat zagrożeń i ryzyka związanego z rynkiem pracy i wykonywaniem zawodów i brania tego pod uwagę w planowaniu kariery ( zawody medyczne, zawody usługowe).