Image
Image
Image
Image

POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA. - 7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem.

Spis treści

7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem

Praca każdego nauczyciela, także nauczyciela przedmiotu nie będącego wychowawcą ma w sobie istotny współczynnik wychowawczy, zawsze wiąże się z pracą psychologiczną (w szerokim rozumieniu tego terminu), a w warunkach trudnych aspekt wsparcia jest szczególnie istotny.

Dlatego dla nauczycieli prowadzących lekcje online ważna dewiza brzmi :
Szanuj stany emocjonalne ludzi w sytuacjach kryzysowych (https://blog.ceo.org.pl/)
D. Sterna pisze, powołując się na poradnik D. Hunta i J.Rewe Prowadzenie zajęć zdalnie:
W nauczaniu zdalnym koniecznie musimy wziąć pod uwagę stresową sytuację uczniów. Nie wiemy, co dzieje się w domu ucznia, z jakimi problemami on się zmaga. Izolacja może wprowadzić do domu przemoc, pogarszająca się sytuacja materialna może powodować nawet głód, a choroba w rodzinie może owocować paniką. Przerażonego i zestresowanego ucznia niczego nie nauczymy.
Nawet jeżeli nie czujesz się na siłach poradzić sobie z gwałtownymi emocjami, możesz: 

- stworzyć przestrzeń, w której ludzie będą mogli powiedzieć o swoich emocjach
- stworzyć zwyczaj sprawdzania, co u kogo słychać
- być wzorem łagodności i cierpliwości 

I dalej podaje kilka konkretnych sposobów pozwalających odreagować stres i wrócić do równowagi:

- na początek – impreza taneczna (puść muzykę i niech wszyscy tańczą!)
- trening rozciągania się na krześle
- rozpoczęcie sesji muzyką
- poproszenie wszystkich, żeby określili, jak im idzie w skali od 1 do 10
- otwarcie spotkania krótką medytacją
- nie przeładowanie programu — lepiej skończyć 10 minut wcześniej!
- zaproponowanie rundy – jedna rzecz, którą robisz, żeby poczuć się lepiej

Wskazówkami dla nauczycieli opracowali także pracownicy Poradni dla Młodzieży. Przygotowali oni prezentację Jak uczyć skuteczniej, w której zawarli pomysły dotyczące nauczania i wychowania w sposób wspierający i angażujący uczniów w czasie epidemii (www.pppdm.elodz.edu.pl).
Oto kilka wybranych propozycji dla nauczycieli z prezentacji Jak uczyć skuteczniej :
- Zapytajcie uczniów o motywację do nauki, gotowość i warunki do pracy, organizację dnia, sposoby relaksowania się, itp.
- Okazujcie uczniom zrozumienie i zaproście ich do współpracy. Wsłuchujcie się w ich propozycje, jak poprawić obecnie wzajemny kontakt. Może Was zaskoczyć ich kreatywność, tylko dajcie im trochę czasu.
- Stale analizujcie zatem czy propozycje dla uczniów nie są nadmiarowe i obciążające ich zbyt dużą ilością pracy. Starajcie się zdecydowanie bardziej kłaść obecnie nacisk na dawanie młodzieży poczucia bezpieczeństwa, wspólnoty i nadziei. Zwłaszcza zadbajmy o maturzystów, którzy przeżywają stres i niepewność związaną z terminem egzaminu!

Stowarzyszenie "Knieja"

deklaracja

feedback
Image
feedback

Platfoma MOODLE

Image

Dziennik elektroniczny VULCAN

Image
feedback

Jubileusz 50-lecia Zespołu Szkół Leśnych w Zagnańsku

ZSL Zagnańsk "Okiem ucznia"

100 dni do matury Technikum Leśne Zagnańsk hotel grafit trailer teledysk

Rykowisko 2016 Zagnańsk.

Rykowisko 2017 ZSL Zagnańsk

Rykowisko 2018 ZSL Zagnańsk

Rykowisko 2019 ZSL Zagnańsk

Noc bibliotek 2021

XII EDYCJA MAŁOPOLSKIEGO KONKURSU SYGNALISTKI MYŚLIWSKIEJ „O RÓG ZBRAMIRA”.