europe svg facebook svgyt svgbip svg
europe svg
vulcan facebook svgyt svgbip svg europe svg

Zespół Szkół Leśnych im. Romana Gesinga w Zagnańsku

Czym jest uzależnienie

 

 

Konspekt Zajęć Wychowawczych                                                      Internat Zespołu Szkół Leśnych w Zagnańsku

Zajęcia opierać się będą na dokumentalnym filmie HBO Czym jest uzależnienie. Narratorem filmu jest psychiatra dr Nora Volkow, której badania naukowe dotyczą narkomanii i procesu uzależnień zmieniły podejście do tego zjawiska. Ukazała ona w sposób graficzny przy wykorzystaniu Rezonansu Magnetycznego zmiany w mózgu u osób uzależnionych. Celem zajęć jest uzmysłowienie młodzieży, że sam proces uzależnienia to już nie tylko nasza wola przyjmowania określonej substancji ale również często nieodwracalne zmiany w mózgu. Wykorzystanie do zajęć filmu dokumentalnego pomoże młodzieży w wizualizacji problemu co wpłynie na lepsze zrozumienie i przyswojenie treści.

Czas realizacji :45 minut
Cele ogólne:
Poznanie procesu uzależnienia
Cele szczegółowe:
Uczeń :

  • Zna mechanizmy prowadzące do uzależnienia
  • Wymienia objawy uzależnienia
  • Potrafi przedstawić zmiany w naszym organizmie wynikające z uzależnień
  • Wie jakiej pomocy potrzebuje osoba uzależniona oraz gdzie może jej szukać

Metody nauczania:
1) metody podające

  • Wykład informacyjny

2) metody problemowe

Aktywizujące

  • Metoda przypadków
  • Metoda sytuacyjna
  • Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów

3) metody waloryzacyjne

  • Film – Czym jest uzależnienie? (dokument HBO)

Środki dydaktyczne:

  • słuchowo-wzrokowe, (film 20 minut)
  • arkusz papieru
  • flamaster

Formy nauczania:

  • praca z grupą
  • uwzględnienie indywidualnych wypowiedzi

Przebieg zajęć:
Wprowadzenie
Wprowadzenie należy rozpocząć od wyjaśnienia pojęcia uzależnienia. Przedstawienia uzależnień behawioralnych oraz mechanicznych. Oraz krótkiej charakteryzacji jakiego typu osobowości dotyczy poszczególne uzależnienie. Omawiamy proces zadowolenia u zdrowej osoby, czym jest dopamina i jakie ma znaczenie dla naszego organizmu. Należy przekazać informację w taki sposób aby młodzież zrozumiała że uzależnienie nie jest to stan naszego wyboru ale przymus niezależny od osoby uzależnionej.
Analiza
Włączenie filmu, prośba o szczególne zwrócenie uwagi na wypowiedzi osób uzależnionych oraz ich rodziny, jak również wyjaśnienia dotyczącego pozyskiwania zadowolenia , wytwarzania dopaminy u osób uzależnionych. Po zakończeniu filmu prosimy młodzież o podanie określeń kojarzących się im z uzależnieniem, oraz krótkie wyjaśnienie. Jedna osoba z grupy zapisuje same określenia na dużym arkuszu papieru w miejscu widocznym dla wszystkich ( powstaje nam definicja uzależnienia, którą wspólnie odczytujemy).
Podsumowanie
Zebranie najważniejszych informacji - uzależnienie to choroba mózgu która przekłada się na zaburzone zachowanie. Duży wpływ na wystąpienie uzależnienia ma : uwarunkowania genetyczne, środowisko, wiek ( korzystamy z wypowiedzi młodzieży aby krótko je omówić). Człowiek bez pomocy fachowej nie jest w stanie sam się uwolnić od uzależnienia (wskazanie instytucji udzielających pomocy osobom z uzależnieniami).


Grażyna Baran