europe svg facebook svgyt svgbip svg
europe svg
vulcan facebook svgyt svgbip svg europe svg

Zespół Szkół Leśnych im. Romana Gesinga w Zagnańsku

Substancje psychoaktywne – „Droga donikąd” – spotkanie profilaktyczne dla rodziców, uczniów oraz grona pedagogicznego ZSL w Zagnańsku

23 maja 2025 roku w Zespole Szkół Leśnych w Zagnańsku odbyło się szkolenie profilaktyczne dla rodziców, uczniów oraz grona pedagogicznego, poświęcone problematyce substancji psychoaktywnych – zarówno legalnych, jak i nielegalnych – używanych przez młodzież.
Wydarzenie rozpoczęło się prelekcją pedagog Grażyny Baran, która omówiła różne typy substancji uzależniających, ich wpływ na organizm młodego człowieka oraz objawy mogące świadczyć o ich zażywaniu. Podkreśliła również istotną rolę rodziców w profilaktyce uzależnień, zwracając uwagę na konieczność rozmowy z dziećmi i budowania relacji opartych na zaufaniu.
Po części wykładowej rodzice oraz uczniowie mieli okazję obejrzeć poruszającą inscenizację teatralną pt. „Droga donikąd”, przygotowaną przez Szkolną Grupę Teatralną „Leszy”, prowadzoną przez panie Annę Palus i Annę Wywrót. Scenariusz spektaklu inspirowany był pamiętnikiem „My, dzieci z dworca ZOO” i w przejmujący sposób ukazywał dramat młodych ludzi uwikłanych w nałóg narkotykowy oraz cierpienie ich rodziców.
Przedstawienie podzielono na krótkie sceny prezentujące różne perspektywy – uzależnionych nastolatków, ich rodziców, rówieśników i nauczycieli. Szczególne wrażenie robiły mocne monologi wewnętrzne postaci, odsłaniające ich lęki, poczucie osamotnienia i zagubienia. Minimalistyczna scenografia, wyważone efekty świetlne oraz muzyka potęgowały emocjonalny przekaz, wprowadzając widzów w atmosferę narastającego dramatu. Spektakl ukazywał zarówno rozterki młodzieży, jak i troski rodziców, których dzieci zatracały się w świecie narkotyków.
W przedstawieniu wystąpili: Kinga Maroń, Zosia Karczemna, Oliwia Cieślik, Nicole Chleboś, Maja Krzyżanowska, Wiktor Stępniak oraz Karol Nowak. Młodzi aktorzy zaprezentowali wysoki poziom zaangażowania emocjonalnego – ich gra poruszyła widzów i skłoniła do refleksji, o czym świadczyły długie brawa oraz wyrazy uznania ze strony obecnych rodziców, nauczycieli i kolegów.
Po zakończeniu części artystycznej uczestnicy otrzymali ulotki informacyjne zawierające wskazówki dotyczące rozmowy z dziećmi na temat substancji psychoaktywnych oraz informacje, gdzie można uzyskać profesjonalne wsparcie – w jakich instytucjach i organizacjach szukać pomocy.
Ponadto rodzice mieli możliwość indywidualnej rozmowy z psychologiem i pedagogiem, co spotkało się z dużym zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem.
Podsumowując, było to niezwykle wartościowe spotkanie, łączące edukację, sztukę i praktyczne wsparcie dla rodzin. Spektakl poruszył emocje uczestników i skłonił do głębokiej refleksji zarówno młodszych, jak i starszych odbiorców. Tego typu wydarzenia pomagają dorosłym lepiej zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzy się współczesna młodzież, i są nieocenionym elementem współpracy szkoły z rodzicami – budując wspólny front w wychowywaniu młodego człowieka.